علل ایجاد فیبروم و میوم و راه های پیشگیری و درمان

علل ایجاد فیبروم و میوم و راه های پیشگیری و درمان ۹۰۵۱

فیبروم چیست؟

فیبروم و میوم نوعی بافت سفت و توده ای یا تومور خوش خیم در رحم زنان میباشد که به علل مختلفی ایجاد میشود. این توده در صورت درمان نشدن رشد نموده و حتی به اندازه یک توپ بزرگ خواهد رسید. این توده به ندرت بدخیم شده و در مراحل ابتدایی درمان آن راحت تر خواهد بود. فیبروم و میوم تقریبا یک نوع هستند و بر اساس جایگاه در رحم نامگذاری میشوند.

1- مشکلات گوارشی در راس ایجاد فیبروم هستند. اختلالات هضم و مشکل معده و بعد از ان اختلال کبدی مثل کبد چرب، همانژیوم یا سنگ صفرا نشان از اختلال شدید کبدی است. درمان کیست و فیبروم بدون درمان اختلالات کبد امکان پذیر نیست. بدغذایی و مصرف غذاهای ناسالم و عدم پرهیز میتواند عامل دیگری در ابتلا به اختلالات گوارشی و فیبروم باشد. کسی که کبد چرب داشته باشد و فیبروم، حتما باید کبد چرب را درمان کند و بعد سراغ درمان فیبروم برود.

2- مورد بعدی در افراد مبتلا به فیبروم مصرف داروهای شیمیایی به طور دائم است. افرادی که قرص لووتروکسین، فشار خون، دیابت، داروهای اعصاب، قرصهای ضد بارداری، داروهای MS یا هر قرص دیگری به طور دائم و طولانی مدت مصرف کنند دچار این عارضه میشوند. تزریق آمپولهای شیمیایی یا شیمی درمانی یا بعضی واکسنها نیز سبب ابتلا به فیبروم میگردد

3- تعویق در ازدواج و بچه دار نشدن نیز عامل دیگری در ایجاد فیبروم است. مجرد ماندن یا فاصله انداختن بین دو بارداری میتواند عامل ایجاد بیماریهای تخمدان و رحم باشد. دلایل فیبروم و میوم در هر کسی متفاوت است.

4- مصرف خوراکی های استروژنی و پرچرب عامل دیگری در ایجاد و رشد فیبروم است. رازیانه، انیسون، کنجد، ارده و محصولات مشابه، سویا و لبنیات پرچرب، تمامی روغنهای بازاری، خار مریم و سایر بذرهای روغنی محرک رشد فیبروم و بعضی از انواع کیست تخمدانی و کیست سینه هستند.

چند مدل فیبروم داریم: اگر فیبروم از کبد چرب یا اختلالات گوارشی باشد به تعدا زیاد ولی با اندازه کوچک خواهد بود. و در مواردی همرا چسبندگی لوله ها و اندومتریوز خواهد بود

اگر با مصرف داروی شیمیایی فیبروم ایجاد شود اغلب یک یا دو عدد بزرگ خواهد بود. افرادی هم که به دلیل مجرد بودن در سن باروری دچار فیبروم شوند گاهی با تعداد کم و بزرگ همراه است.

هر اندازه از فیبروم میتواند خونریزی دهنده یا عادی باشد. فیبرومها و میومهایی که به سمت دیواره داخلی رحم هستند اغلب با خونریزی طولانی و شدید همراه هستند.

فیبروم چگونه درمان میشود؟ آیا فیبروم دفع میشود؟

در نظر داشته باشید فیبروم یا میوم یک توده چسبیده و داخل بافت رحمی است و دفع شده نیست یا اینکه کنده شود یا بیفتد! این توده با مصرف داروهای گیاهی به مرور توسط خود بدن از بین میرود. البته در مواردی هم به دارو ممکن است جواب ندهد. بنابراین خانمها انتظار نداشته باشند که با مصرف داروی گیاهی میوم دفع شود! 

یک اشتباه بزرگ: افرادی که فیبروم ومیوم دارند نباید پریودی سنگین و طولانی داشته باشند. بعضی با مصرف داروهایی قصد جلو انداختن پریودی دارند یا وقتی سر موقع پریود نشوند قرص یا داروی گیاهی خاصی مصرف میکنند که پریود شوند. این شتباه بزرگ را نکنید. فیبروم و میوم از خون پریودی تغذیه میکند. اگر شما پریود طولانی یا لکه بینی داشته باشید فیبروم رشد میکند. بعضی داروهایی تزریقی برای درمان فیبروم یائسگی سه تا 6 ماه ایجاد میکنند تا جلوی رشد و تغذیه فیبروم و میوم گرفته شود. بنابراین اگر میوم دارید و پریودی عقب افتاد یا دوماه پریود نشدید اصرار نداشته باشید که پریودی باز شود. افرادی که میوم دارند پریودی سنگین با لخته های خونی بزرگ دفع میکنند و فکر میکنند که هرچه بیشتر پریود شوند یا لخته های بزرگی دفع شود یعنی میوم در حال دفع است! این اشتباه و تصور غلط از گفته های افراد ناآشنا و عامی نشات میگیرد. هرچه پریودی سنگین تر و فاصله بین دو بار عادت ماهیانه کمتر باشد یعنی فیبروم بزرگتر میشود. چون زمانی کسی عادت شود رحم پرخون میشود و فیبروم هم چون داخل بافت رحم است تغذیه شده و بزرگتر میشود. اشتباه بزرگتر این است که بعضی ایام عادت ماهیانه از خوراکی های مقوی و مغذی استفاده میکنند این روش غلط بزرگتر از اشتباه اول است. مصرف گرمی ها و  مواد مغذی در ایام پریودی سبب بزرگتر شدن فیبروم میشود. در نظر داشته باشید فیبروم و میوم با یک اشتباه تغذیه، داشتن کبد چرب،  مصرف داروهای شیمیایی بزرگ میشود ولی بعد از درمان کبد و قطع داروی شیمیایی کوچک نمیشود و ثابت میماند. پس نیازمند دارو خواهد بود. میوم هم مثل سایر اعضای بدن دارای عروق خونی است و تغذیه میشود. به عروق خونی در شکل زیر دقت کنید  تعدادی میوم رحمی که بسیار بزرگ شده است

علائم فیبروم و میوم چیست؟

در اغلب موارد فیبروم یا میوم علائمی نداشته و بر حسب اتفاق یا طی چکاپ مشخص میشود. در مواردی هم با خونریزی شدید یا طولانی همراه خواهد بود. 

نکته مهم: فیبروم همیشه با خونریزی نیست. بیمارانی بودندبه اندازه یک پرتقال فیبروم داشتند اما هیچ علائمی نداشتند و با درد کمر و تکرر ادرار به پزشک مراجعه کردند و در سونوگرافی مشخص شد که فیبروم دارند. افرادی هم با فیبروم 1 سانتی و حتی کمتر خونریزی ممتد با لکه بینی داشتند. پس منتظر بروز علائم نباشید حتما 6 ماه به 6 ماه سونوگرافی چکاپ دهید.

کوتاه شدن فواصل بین پریودی یا لکه بینی طولانی هم میتواند از عوارض فیبروم باشد. زنان نباید منتظر علائم یک بیماری باشند بدلیل تنظیم هومونی شدید در خانمها دائما باید از سینه، کبد، تخمدان و رحم سونوگرافی دهند. آزمایش خون نمیتواند معیار دقیقی از مشکلات هورمونی در مراحل ابتدایی باشد چراکه با شرایط تغذیه یا استرس به شدت جابجا خواهد شد. و از طرفی زوائد فیزیکی مثل توده، سنگ (صفرا کلیه، طحال) و پولیپ در آزمایش مشخص نیست

علل ایجاد فیبروم چیست؟

عل ایجاد فیبروم در هر کسی متفاوت است اما ریشه علل ایجاد فیبروم به اختلالات کبدی مربوط است. کبد چرب را جدی بگیرید ذره ای اختلال در کبد اثرات زیادی در غدد دیگر خواهد گذاشت.

اختلالات کبدی در افراد مختلف متفاوت است و الزاما همه کبد چرب ندارند. کسی که از قرصهای شیمیایی استفاده میکند این قرصها در کبد تجمع یافته و در هر بار پریودی حجم زیادی از این مواد شیمیایی از طریق خون برای دفع به رحم منتقل میشود. 

این مواد سبب تحریک سلولهای تخمدان و رحم شده و انواع کیست، میوم و فیبروم و پولیپ را باعث میشوند. پولیپها از عوامل محرک خارجی ناشی میشوند. پولیپ بینی، پولیپ کیسه صفرا، پولیپ روده، پولیپ رحم و .... همه این مجاری چون به بیرون بدن راه دارند و در معرض عوامل محرک هستند ایجاد میگردند. حتی مصرف ادویه های تند یا سرو کار داشتن با مواد شیمیایی میتواند محرک ایجاد پولیپ باشد.

بنابراین اگر قرص ضد بارداری، قرص لووتروکسین، قرص آهن، قرصهای دیابت، معده، چربی، داروهای اعصاب، قلب یا سایر بیماریهای زمینه ای مصرف میکنید احتمال ایجاد فیبروم و کیست، پولیپ بسیار زیاد است. در این بین قرص لووتروکسین درصد بیشتری دارد. چون اغلب خانمها بدلیل آنچه کم کاری تیروئید گفته میشود قرص لووتروکسین مصرف میکنند و طی ماه ها و سالها دوز دارو دائم افزایش پیدا میکند. تجمع این قرص در کبد و رحم سبب ایجاد و رشد شدید فیبروم میشود.

افرادی بودند که وقتی قرص لووتروکسین را کنار گذاشته بودند رشد فیبروم متوقف شده بود و به محض شروع دوباره فیبروم رشد کرده است. این نشان میدهد لووتروکسین قابلیت ایجاد و رشد فیبروم را به طور شدید دارد. این مطلب را هیچ کتاب و سایت و حتی دکتر متخصصی به شما نخواهد گفت و تجربه بیماران است. بنابراین سعی کنید داروی تیروئید خود را به مرور کنار بگذارید و از داروی طبیعی گیاهی برای درمان کم کاری تیروئید خود استفاده کنید و بعد از یکی دو ماه کلا مصرف  دارو را کنار گذاشته و نیازی به ادامه دادن نخواهد بود. البته همه افراد نمیتوانند داروی تیرویید را کنار بگذارند. افرادی با کم کاری هاشیموتو و یا برداشتن تیرویید امکان ترک این دارو را ندارند. تغییر نمک طعام به نمک دریا، نمک صورتی، سنگ نمک یا نمک اندرانی تا حد زیادی مشکل کم کاری تیروئید را برطرف خواهد کرد. اینکه بعضی پزشکان یا در سایتها توصیه اکید شده که نمک ید دار مصرف کنید یک خیانت بزرگ به سلامتی مردم است. ید عنصر بسیار سمی است که سبب تخریب سلولهای تیروئید شده و به مرور این غده مهم را از کارمی اندازد. پیامبر اسلام و امامان به مصرف نمک در سفره اشاره کردند امروز همه پزشکان میگویند نمک نخورید. بله این نمک ید دار مثل مصرف سم است که به مرور اندامهای بدن را از کار می اندازد. ولی نمک طبیعی این عوارض را نخواهد داشت. امروز عده ای رسانه های مجازی و کتب آموزشی را طوری جهت دهی کرده اند که کسی در مورد تغذیه اطلاع درستی نداشته باشد. دانش اموزان و دانش جویان بعد از ده ها سال آموزش هنوز نمیدانند چه غذایی سالم است و چه غذایی ناسالم و مضر، تداخلات غذایی، مصلحات غذایی، آیا روزی 8 لیوان آب باید بخوریم یا نه، چه نانی مناسب است، ساعت غذا خوردن کی باشد و ....

در گذشته که مردم سنگ نمک میخوردند سالم تر بودند یا امروزه که با نمک ید دار سبب ایجاد وسیع کم کاری تیروئید شدند. یعنی خدا مقدار ید را در نمک کم گذاشت ما با اضافه کردن ید نقص نمک طبیعی را برطرف کردیم! نمک طبیعی دارای تمام عناصر مصرفی در حد متعادل است. دارای ید طبیعی، آهن، منیزیم، مس، کلسیم و سایر ریز مغذی های مورد نیاز است.

در گذشته مردم نان با آرد طبیعی مصرف میکردند سالم تر بودند یا مردم امروزی که نان با آرد سبوس گیری شده و با ذرت، آهن و فولیک اسید مثلا غنی کرده اند. یعنی خدا نتوانست مقدار آهن گندم را تنظیم کند که با اضافه کردن آهن سبب کم خونی وسیع و سرطانهای متنوع در جامعه شده است! مصرف فولیک اسید و آهن سبب انواع سرطان ها میگردد. چند نمونه از مقالاتی که به مصرف زیاد اسید فولیک و ایجاد سرطان روده و سینه اشاره کرده اند.

Folic acid intake and folate status and colorectal cancer risk: a systematic review and meta-analysis

Dietary intake of folic acid and colorectal cancer risk in a cohort of women

Does a high folate intake increase the risk of breast cancer

ابتدا اضافه کردن آهن برای پیشگیری از کم خونی مورد توجه بسیاری از کارشناسان تغذیه جهانی بود اما بالا رفتن آمار سرطان و آلزایمر سبب توقف این امر شد. اما در ایران همچنان در آرد آهن و اسید فولیک اضافه میشود. واقعا چرا با وجود آهن در آرد و ید در نمک، اغلب مردم و بخصوص زنان دچار کم خونی و کم کاری تیروئید هستند؟! دشمن خوب موضعی را هدف گرفته است. سلامتی زنان و ناباروری. مگر میشود با مصرف قرص ضد بارداری باردار شد. چرا توصیه اطبای سنتی به مسخره گرفته میشود و بعضی پزشکان با کلمه داروی گیاهی برافروخته میشوند و پرونده بیمار را پرت میکنند که برو همان دارو گیاهی مصرف کن!

 

از علل ایجاد فیبروم مصرف ترکیبات استروژنی است. مثلا قرصهای ضد بارداری اغلب محرک رشد فیبروم هستند. مصرف رازیانه یا عرق آن، مصرف انیسون، زیره و بذرهای روغنی، محصولات حاوی خار مریم میتوانند محرک ایجاد و رشد فیبروم باشند. حتی مصرف کنجد و محصولات آن (ارده، حلوا ارده، حلوا شکری، روغن کنجد یا روغن ارده) نیز احتمال ایجاد فیبروم را دارد. البته مصرف به طور منظم و زیاد. مصرف سویا و محصولات جانبی آن، گوشت گاو و محصولاتی مثل سوسیس و کالباس از دلایل غذایی ایجاد فیبروم خواهد بود. بعضی از ترکیبات شیمیایی هم سبب تحریک و رشد فیبروم میشود. سروکار داشتن با مواد شیمیایی آرایشی، کار کردن در کارخانه های مواد شیمیایی و مصرف هر نوع ترکیب شیمیایی خوراکی طی مدتی میتواند سبب رشد فیبروم شود.

از دلایل دیگر ایجاد فیبروم مشکلات معده و روده خواهد بود. اگر دچار نفخ، ترشی سر دل، ضعف هضم غذا هستید سعی کنید گوارش خود را تقویت کنید و پرهیزات را رعایت نمایید. علت پایه ای همه بیماریها مشکلات گوارشی است. حتی ذره ای مشکل گوارشی طی مدت طولانی میتوان سبب ایجاد بیماریهای تخمدان و رحم شود.

یکی دیگر از دلایل ایجاد بیماریهای تخمدان و رحم، نداشتن بچه یا فاصله طولانی بین دو بارداری است. رحمی که 35 سال دست نخورده باقی بماند با سبک کنونی تغذیه و زندگی بجای پرورش جنین، فیبروم و میوم را تولید خواهد کرد. به همین دلیل افرادی که بارداری اول خود را به بالای 30 سالگی موکول کنند باید منتظر عواقب ایجاد بیماریهای رحمی باشند. یا اینکه بین بچه اول و دوم بیش از 8 سال یا بیشتر فاصله باشد بیماریهای رحمی ایجاد خواهد شد.

اگر زمانی میگفتند ام الامراض یبوست است اما امروز ام الامراض استرس است. استرسهای کاری، خانوادگی، ازدواج و ... دامن گیر همه افراد شده است. افزایش استرس باعث افزایش هورمون ورتیزول افزایش قند خون و به تبع رشد بیشتر فیبروم میشود. مواردی داشتیم که فقط به دلیل استرس دچار افزایش سایز فیبروم شده اند.

 

دکترا میگن فیبروم درمان نداره درسته؟

متاسفانه پزشکان در ابتدای درمان فیبرومهای ریز را مشکلی جدی تلقی نمیکنند. و به بیمار میگویند فعلا کوچک هست کاری با تو نداره توهم باهاش کاری نداشته باش!!!

همین پزشک سه ماه بعد اگر سایز فیبروم 5 سانت شود یا خونریزی دهد میگه بیا فیبروم دربیارم اگه تازه بیمار مجاب نکند که رحمتو در بیار

انگار اندامهای بدن انسان زائد هست

طرف سنگ کیسه صفرا داره پزشک میگه بیا کیسه صفرا دربیارم 

مشکل طحال داره طحال خارج میکنند

کیست تخمدان و فیبروم رحم داره رحم تخلیه میکنند.

تیروئید در میارن بجاش لووتروکسین میدن

اگر امکانش بود در مورد بیماریهای کبد و معده و قلب هم در میاوردن!

یکی از دلایل ایجاد فیبروم جراحی تیروئید یا کیسه صفرا است. در واقع کسی که کیسه صفرا را خارج کرده باید منتظر عواقب بسیار زیاد این کار باشد. از کبد چرب و اختلالات هورمونی شروع شده به زردی و مشکلات پوستی و ناباروری ختم خواهد شد. به هیچ عنوان کیسه صفرا را خارج نکنید. در صورت اضطرار فقط سنگ باید طی لاپاراسکوپی خارج شود. در مورد سنگ صفرا هم داروهای گیاهی در مراحل ابتدایی جواب میدهند. پزشکان برای راحتی کار خود و اینکه در زمان کم تعداد بالای زیادی عمل جراحی انجام دهند همه را به برداشتن کیسه صفرا توصیه میکنند. اگر خود پزشکان مبتلا به بیماریهای مثل سنگ کیسه صفرا و فیبروم یا کیست شوند خودشان راه حل درمان گیاهی را طی میکنند ولی به دیگران میگویند که طب شیمیایی وقتی جواب نمیده چطور دارو گیاهی میخاد شفا بده! همین پزشکان فراموش کردند که درس طبابتی که خواندند ترجمه کتابهای دانشمندان طب سنتی در اروپا بوده.

 فیبروم را مثل یک توده یا غده سرطانی در نظر بگیرید هر چه سرطان پیشرفت کند درمان سخت تر خواهد شد. درمان فیبروم یک تا دو سانتی راحت تر از فیبروم 9 تا 10 سانتی خواهد بود.

اگر امروز کسی باور ندارد که فیبروم دارو دارد لیست بیمارانی که از داروهای گیاهی برای درمان کامل فیبروم استفاده کرده اند را برای این پزشکان سیاهه کنیم تا  بببینند و شاید کمتر رحم زنان ایرانی را خارج کنند. امروزه همگی به عجز پزشکی جدید در درمان بیمارهای فیزیولوژیک و متابولیک واقف شده اند.

اگر در ابتدای ایجاد فیبروم داروهای موثر گیاهی در این زمینه مصرف شود امکان درمان سریعتر خواهد بود. هر چه بیماری کهنه شود بافتها سفت تر و درمان با تاخیر خواهد بود.

کسی که روماتیسم دارد عمری داروهای کورتون را مصرف میکند و با علائم شدید روماتیسم و پوکی استخوان خواهد مرد. کسی که مشکل تیروئید دارد باید تا آخر عمر از داروی لووتروکسین مصرف کند. و با عوارض ناشناخته این قرصها دست و پنجه نرم کند. مصرف داروهای شیمیایی با عوارض بسیاری همراه است که اصلا در هیچ کتابی نیست و فقط مصرف کننده از آن باخبر است.

در هر صورت درمان فیبروم کیست یا کبد چرب خود را به تعویق نیندازید. فیبرومها با محرکهای خارجی طی کوتاه مدت رشد زیادی میکنند.هر سه ماه یا 6 ماه سونوگرافی دهید.

جراحی برای فیبرومهایی پیشنهاد میشود که خونریزی غیرقابل کنترل یا اندازه های خیلی بزرگ دارند. جراحی همیشه آخرین راه است نه اولین راه حل.

لطفا در مراجعه به پزشک، سونوگرافی کامل شکم و لگن دهید. فقط سونوگرافی تخمدان و رحم کافی نیست.

کپسول ساپوژکس از ترکیب گیاهان موثر در درمان فیبروم ساخته شده است. مواد اولیه این کپسول بسیار کمیاب و گران قیمت است. میتوانید با تماس با شماره های سایت با مشاور تماس بگیرید. در صورت مناسب بودن دارو برای شما توصیه های تکمیلی نیز داده خواهد شد.

لینکهای مفید

برای داروی کم کاری تیروئید کلیک کنید.

برای داروی کیست تخمدان اینجا کلیک کنید

برای داروی کبد چرب اینجا کلیک کنید

برای برنامه غذایی اینجا کلیک کنید

داروی افزایش ذخیره تخمدانی

داروی کنترل خونریزی و لکه بینی

برای سفارش و مشاوره در این زمینه میتوانید با این شماره تماس بگیرید.09308190848

در صورتی که شرایط مصرف دارویی داشته باشید داروی مناسب پیشنهاد میشود. همه افراد شرایط مصرف داروی گیاهی را ندارند.